Być może właśnie się zastanawiasz jaki kurs języka angielskiego wybrać: stacjonarny czy online? Z mojego doświadczenia przed pandemią wynikało, że kursanci decydowali się zwykle na kurs tradycyjny, ponieważ bardzo dobrze znali tę formę nauki. Ponadto nigdy nie korzystali z zajęć on-line, w związku z czym mieli co do nich zarówno pewne wątpliwości, jak i obawy. Po pandemii jednak chyba wszyscy poznali formę nauki online i ją polubili (w zasadzie nie miewam już zapytań o kursy stacjonarne).
Przyjrzyjmy się teraz podstawowym formom nauki.
KURS GRUPOWY
Nauka w grupie (w firmie lub szkole językowej) dla jej zwolenników – poza przystępną ceną – ma przede wszystkim tę zaletę, że zakres materiału do przerobienia na kursie jest z góry ustalony (określony przez metodyka). Uczeń nie musi podejmować dodatkowego wysiłku celem przedstawienia indywidualnych potrzeb językowych, oczekiwań wobec kursu oraz nauczyciela. Nauka w grupie może być zarówno ciekawa, jak i efektywna, o ile tylko trafisz na dobrą szkołę oraz nauczyciela, który sprawi, że zajęcia będą dynamiczne. Dla wielu uczniów wadą jednak będzie nie tylko z góry określony materiał do przerobienia, ale też sztywny grafik zajęć, czasochłonny dojazd do szkoły oraz brak wpływu na wybór nauczyciela.
Odmienne potrzeby
Jeśli zdecydujesz się na naukę w grupie, to Twoje potrzeby, jak i oczekiwania wobec kursu nie będą tak istotne. Zadaniem lektora lub metodyka będzie możliwie jak najlepsze dopasowanie kursu do różnorodnych potrzeb uczniów. Jednak nie wszystkie indywidualne oczekiwania zostaną zaspokojone.
Jakiś czas temu przeprowadzaliśmy analizę potrzeb językowych grupy składającej się z czterech osób (kurs dla firmy). Po otrzymaniu wyników testów poziomujących okazało się, że poziom uczestników waha się pomiędzy B1/B2 a C1. Z kolei ankiety na temat oczekiwań wobec kursu pokazały, że dwie osoby chcą, aby kurs dotyczył General English z elementami Business English, a pozostałe dwie (będące co najmniej o jeden poziom wyżej) wolały mieć zajęcia tylko z zakresu Business English. Oczekiwania te prawie wykluczały się wzajemnie. Na szczęście w efekcie naszych rekomendacji grupa została zmniejszona i udało nam się stworzyć kurs na miarę oczekiwań.
Najsłabsze ogniwo
Jeśli wybierzesz zajęcia w grupie, to powinieneś liczyć się z pewnym dyskomfortem, gdy okaże się, że będziesz najsłabszą bądź najsilniejszym uczniem. W pierwszym przypadku możesz czuć się zawstydzony lub nawet zniechęcony pozostawaniem w tyle; w drugim – Twoje postępy językowe będą ograniczone (będziesz musiał „obniżyć lot”, aby dostosować się do słabszej większości).
Liczna grupa
Im mniej osób na kursie, tym lepiej. Jeśli grupa będzie zbyt liczna, to czas poświęcany przez lektora każdemu uczniowi z osobna będzie krótszy (być może nawet niewystarczający), co przełoży się z pewnością na umiarkowany postęp w nauce.
KURS INDYWIDUALNY
Personalizacja kursu
Kurs języka angielskiego face-to-face z lektorem prawdopodobnie najpełniej zaspokoi potrzeby językowe każdego ucznia. Zawartość kursu będzie dostosowana do indywidualnego poziomu, a materiał do oczekiwań. Na kursie grupowym kursanci przerabiają kolejne rozdziały z książki, której treść zwykle nie ma nic wspólnego z tym, co ich interesuje. Lekcje indywidualne dają możliwość personalizacji nauki. Jeśli jesteś fotografem, możesz rozmawiać o fotografii, jeśli muzykiem – o muzyce, jeśli interesujesz się sportem – o sporcie itd.
Kurs indywidualny daje również możliwość spontanicznego dostosowywania materiału do pojawiających się w jego trakcie potrzeb, takich jak wyjazd na zagraniczną delegację czy przetłumaczenie maila od szefa. Zaciekawiła Cię jakaś piosenka, film, artykuł? Możesz porozmawiać o tym na lekcji.
Komunikowanie potrzeb
Indywidualne lekcje angielskiego dają kursantowi wiele możliwości związanych z personalizacją kursu. Mówiąc otwarcie o swoich potrzebach, wpłyniesz na jakość i efektywność nauki. Czasami zdarza się jednak tak, że kursant nie umie zakomunikować swoich potrzeb i oczekiwań (np. krępuje się, nie chce sprawić nauczycielowi przykrości i nie chce popsuć z nim relacji). Gdy lektor sam nie podejmie rozmowy na temat indywidualnych potrzeb, a następnie nie upewni się po jakimś czasie, że uczeń jest zadowolony z zajęć, to prawdopodobnie te potrzeby pozostaną niezaspokojone aż do momentu rezygnacji ucznia z kursu.
Uważam, że analiza indywidualnych potrzeb i umiejętne ich wyrażanie są szalenie ważne zarówno na początku kursu indywidualnego, jak i w jego trakcie. Dlaczego? Otóż analiza potrzeb umożliwia poznanie odpowiedzi na pytania: CO?, JAK?, PO CO? i w rezultacie przyczynia się do rozpoczęcia oraz pogłębienia procesu ŚWIADOMEJ nauki. Gorąco Cię zatem zachęcam, abyś po pierwsze pomyślał o tym, jak chciałbyś, aby lekcje wyglądały, jakie tematy chciałbyś poruszać na zajęciach i na co powinien być położony akcent. Wbrew pozorom to wcale nie jest łatwe zadanie. Po drugie, jeśli w trakcie kursu okaże się, że lektor naucza nie tak, jakbyś chciał, to warto mu o tym powiedzieć i dać tym samym możliwość poprawy.
Być może Cię to zdziwi, ale wielokrotnie na pytanie o zainteresowania i indywidualne preferencje odnośnie do kształtu kursu słyszałam odpowiedź „nie wiem”. Nie wierzę, że jest osoba, która nie wie co ją interesuje i o czym chciałaby pomówić na kursie. Odpowiedź ta wynika prawdopodobnie stąd, że kursant jest ZASKOCZONY pytaniem i NIE WIE co odpowiedzieć. Tymczasem dobrze jest o tym pomyśleć PRZED zajęciami, ponieważ przerabianie interesującego dla siebie materiału wpływa na zaangażowanie w naukę i stopień przyswajania wiedzy.
Jeśli jednak – mimo jasnych komunikatów z Twojej strony – nauczyciel nie dostosuje kursu do indywidualnych preferencji, to pomyśl o zmianie lektora.
ONLINE
Dodatkowe możliwości i oszczędność czasu
Indywidualny kurs angielskiego online daje wiele dodatkowych możliwości, które być może Ci się spodobają. Jeśli jesteś osobą aktywną lub często wyjeżdżasz w delegacje, to ta forma nauki będzie dla Ciebie idealna. Wystarczy że masz komputer z dostępem do Internetu i możesz odbyć lekcję języka angielskiego gdziekolwiek jesteś.
Jedna z naszych kursantek zaczęła niedawno uczyć się angielskiego online. Znalazła nową pracę, z której nie zdążyłaby dojechać na ustaloną wcześniej godzinę. Zajęcia online okazały się idealnym rozwiązaniem! Klaudia: „Dużą zaletą nauki przez Skype jest możliwość wyszukiwania słów, których brakuje mi w trakcie rozmowy, na bieżąco, w internetowym słowniku. Mam wrażenie, że dzięki temu lepiej zapamiętuję słówka, ponieważ wkładam w to więcej pracy niż na tradycyjnej lekcji, kiedy nauczyciel miałby mi je po prostu podpowiedzieć. Drugim ogromnym atutem jest pisemne poprawianie przez lektora błędnie wypowiedzianych zdań. Na lekcjach face-to-face z lektorem mogłam tylko usłyszeć, jak poprawnie wypowiedzieć daną frazę. Na zajęciach online mam możliwość nie tylko usłyszeć, ale również zobaczyć, jak jest napisane zdanie – dzięki lektorce, która na bieżąco zapisuje je na czacie”.
Mam nadzieję, że udało mi się Ciebie choć trochę zainspirować 😊.
Chcesz lepiej mówić po angielsku? Zapisz się na newsletter, w którym wysyłam dodatkowe autorskie materiały edukacyjne, oraz skorzystaj z oferty bezpłatnych ebooków, które pomogą Ci w nauce angielskiego.
Na koniec pozwól, że się przedstawię: nazywam się Ewa Karpińska.
Od 2006 roku prowadzę szkołę języka angielskiego HappyHours. Oferujemy indywidualne kursy angielskiego szyte na miarę potrzeb oraz kursy dla firm. Obejrzyj film, w którym opowiadam o mojej szkole, kursach i nauczycielach.
Jeśli masz ochotę rozwinąć swój angielski z jednym z moich lektorów, to zapraszam do kontaktu.
Z przyjemnością porozmawiam o Twoich potrzebach!